onsdag 6 oktober 2010

Träning!

Vi ligger i hårdträning jag och Mac. Har kört mycket nu dom senaste dagarna men ska man hålla igång så ska man! Har ju preliminärbokat lydnadstävling den 12:e december i Linköping som vi ska testa på, kan ju vara kul att testa på och få lite rutin på det hela :-)

Igår blev det spår, la på en gräsplan cirka 100m med vinkel och det gick bra trots att vinden inte riktigt ville som vi, han fick backa ibland och ta upp spåret igen men tog alla attrapper och var bäst, som vanligt ;-)

Sen blev det ett litet lydnadspass på kvällen med apportbocken, går bättre och bättre, han är ju enormt föremålsintresserad så man har ju lite gratis.

Idag var det då dags för den efterlängtade kursen! Mac var trögstartad, kör ju numera mest med leksak och då har vi ju lite dragkamp som belöning eller att man kastar iväg leksaken, men på kursen blev det lite annorlunda i och med att vi skulle gå mellan koner och hade man för lång belöning fick dom andra stå i "kö" och vänta, så det blev lite strul, men jag gick bort lite och lekte med honom så han blev lite mer på hugget och då gick det, ganska bra ;-) haha. Han verkade lite seg och jag undrade om det hade och göra med att han blev vaccinerad idag? Men sen blev det fikapaus och han fick ligga i bilen och sova och efter det blev han vanliga, galna Mac igen! Så vi körde lite korta linförighetsövningar och slalom mellan ekipagen och Mac släppte mig inte med blicken under sista slalomet, vi gick förbi 8 ekipage! Duktig hund :-)
Och Mac var den enda som kunde ställande under gång i "min" grupp ;-) Man måste ju få skryta lite! En 8-månaders valp som visar hur det ska gå till, men det har man allt utställningarna att tacka för!

Avsluta det hela med att släppa honom på planen och leka lite med honom och snacka om att det var uppskattat! Jag trodde jag hade skaffat en vallhund och inte en kamphund? ;-) Men jag är glad för min härliga hund! <3

Vissa hundar kan ju tycka att det är lite jobbigt att gå till veterinären, men inte min hund inte, han drar sig in och hoppar upp mot disken och vill bara hälsa! Ouppfostrad? Nejnej, charmig! ;-) Veterinären frågade idag om hon fick behålla honom, men nej det gick ju inte. Och min "vanliga" veterinär som har hand om fodret och jag alltid handlar av kom in och sa hej, "man kan ju inte motstå honom!" Nepps, han är speciell min kille :-) Och det bästa är när veterinären ska ge honom en spruta och han undrar vad sjutton hon gör bak i nacken på honom? SÅ gör man väl inte när man hälsar eller? Men så lägger han sig ner och väntar på att det ska bli klart nångång så han kan få lite kärlek! =)

Jag är såå glad över att ha en så härligt positiv hund! Han tar det mesta med en stor portion glädje och en nypa salt :-)

Godnatt med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Josefines Blogdesgner