tisdag 14 september 2010

Utställning och kurs.

I Lördags var det dags för colliespecialen i uppsala, vi åkte dit i samlad trupp hela colliegänget för att ställa Mac, Chico och Sammy och Mr skulle tävla agility. Elvira startade agilityn först och Mr var lite tveksam till det hela med gjorde hela banan utom säcken, disk blev det men han gick runt i alla fall :-) Sen började vi frisera dom små och gjorde oss redo för vår tur i ringen, då kommer Elvira springades och säger att hon ska köra en gång till med Mr! Långhoppet var för långt och alla hade diskat sig på det så de fick köra om! Hej hopp nu blev det lite rörigt, Ann skulle nämligen ställa Mac åt mig men i och med att Elvira fick springa iväg så skulle hon ställa Sammy istället, och där går jag runt med mjukisbyxor! Ojojoj.. men men, Elvira hann dock tillbaka i tid för att ställa Sammy :-)

Mac blev etta, chico trea och Sammy femma, alla med KANON kritik! roooligt! Och dom är ju så coola så det finns inte, dom tar det mesta med storm och bara är, himla kul att se! :-)

Där efter var det bästa hane i 4-6 mån mot bästa hane 6-9 mån dvs en hane mot Mac, och Mac går vidare! =) Duktig huuund!

Sen är det ju bästa hane mot bästa tik, det gick inte riktigt lika bra för lillskiten, utan han blev BIM, men jag är nöjd, för tiken var snyyygg! Bild kommer här nere:

Mac kritik:
7-månaders hanvalp av utmärkt typ huvud av korrekt längd, skulle önska något tydligare stop, välplacerade öron, utmärkt halv, utmärkt kroppsproportioner, harmonisk helhet i stående, utmärkt pälskvalité, rör sig väl, utmärkt temprament.

Helnöjd med min snygga hund! =)





I söndag var det dags för kurs, skulle köra IPO-spår, uppletande och sök.
IPO-spåret är att man ska gå korta, korta steg och lägga godis under varje fot. Mac fattade inte riktigt poängen med det hela, men det är nog bra om man ska få hunden att gå riktigt noga, (vilket jag redan tycker han gör) men det kan vara bra att ha i bakhuvudet! Uppletandet gick kanon, men det har vi ju gjort tidigare och han kommer och lägger det i handen, duktig lillkille! Söket var ju som vi inte riktigt har gjort tidigare, nu skulle vi gå på en stig och figuranten låg cirka två meter in och hunden skulle känna vittringen och hitta figgen, jag tänkte att det här fixar ju Mac aldrig.. MEN det gjorde han ju! Jag blir imponerad av honom =) Då kändes det som att han har fattat det här med sök, så det var ju skitkul :-)

Igår la jag två korta spår till honom, för det kändes som att vi inte hade gjort det på ett tag, så la ett på 50 och ett på 75, och han tyckte det var sååå kul! Han gillar verkligen att spåra och det syns på honom när hjärncellerna verkligen jobbar :-)
Och sen körde vi ett lydnadspass på förmiddagen med hoppet, apport, inkallning och linförigheten, han är duktig, men känns som att det borde komma ett bakslag snart? Han kan ju inte vara bra jämt! ;-) haha. Nej, men håller man det på hans nivå och tar det lugnt så går det ju, jag har ju lätt för att rusa framåt och tycka att han ska kunna det här nu, men jag har lugnat mig, vi måste ju köra igenom grunderna igen och igen och igen! =)


Hejdå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Josefines Blogdesgner